8/01/2013

Чорна фарба на шляху до свободи

Читав сьогодні лекцію для студентів-іноземців про українське мистецтво і розповів їм про «перформанс» з намальованою на гіпсокартоні картиною «Коліївщина. Страшний суд» Володимира Кузнецова. Ще би. Про це вже написали всі газети. А в Інтернеті це тепер напевно найрепродукованіша картина українського художника. Дарма що її вже в оригіналі не існує і вона так і не була ніколи завершена. Але студенти-іноземці цього не знають. Дивляться з підозрінням і на їхніх обличчях читаю: WTF?!

Я не зважаю і розповідаю. Про «Герніку» Пікассо як зразок, адже там теж була трагедія і картина малювалась спеціально під виставку і має схожий прямокутний формат. Розповідаю про події у Врадіївці і на картині Кузнецова показую портрет Ірини Крашкової. В студентів-іноземців округляються очі, коли вони слухають її історію. Потім показую ЧАЕС і котел, в якому варяться грішники: міліціонери, судді, олігархи і церковні ієрархи. І кажу що виставка для якої намальована картина присвяченна хрещенню Русі. І ось тут найцікавіше заради чого я переказую весь цей баян.

Руку піднімає студентка і питає мене щось таке: «But how the authorities have allowed to appear such a picture on this exhibition?». Моя відповідь була проста: «They have not». Показую інтернет сторінку, де великими буквами заголовок повідомляє, що картину було зафарбовано. А далі кадр із чорною стіною, на якій колись був цей «Страшний суд».

Лекцію я закінчив словами, що цензура це погано. І що цей випадок для мене свідчення, що мистецтва в Україні живе. Адже з ними боряться. І що жодна чорна фарба не зупинить нас на шляху до свободи. 

В кінці питань було багато. Не про цю картину. Студентів-іноземців ця історія не зачіпила. Крім однієї студентки.

Після лекції зустрічаю її в коридорі, дякую за цікавість. Виявляється вона знає російську. Хоч живе в Німеччині, родом з Казахстану. І тут я розумію чому вона поставила своє питання. Бо це її історія також. Всі ми, хто родом з СССР маємо в голові імплант – цензора, який перевіряє кожне наше слово, кожен наш вчинок на предмет: а що скаже влада? Не конче найвища, а  навіть  безпосередня. Що скаже викладач, завідувач, декан, а якщо дійде до ректора? Що буде тоді? (Ви думаєте мені просто писати цей блог?)

В нас в коридорах ходять легенди як студентів виганяли за те, що вони матюкнулись при котрійсь високій особі, але я не чув історії як професора звільнили за плагіат чи як адміністратора звільнили за відкат.

Чи буде на них той Страшний суд який намалював Кузнецов? Чи горітимуть всі грішники в огні?

Відкрию вам секрет. Вони горять вже. Вони давно в тому казані. Їх туди щодня скидає сумління. Не дивіться на розкішні джипи і наїджені червоні пики. Вони як гарні гроби повні гниття. І вони варті лише співчуття.

Ще скажу, про картину Кузнецова, те чого не написали в інтернетах, і чого не зрозуміла директора музею, яка замалювала картину, і на що не звернули увагу коментатори.


Там замалювали образ Христа.