6/07/2013

Що я зробив (від чого мене відраджували)

На початку семестру я написав допис про залік напочатку семестру. Цей допис попав у топ мого блогу за кількістю переглядів і одержав кілька коментарів як від студентів так і викладачів. В різній формі люди крутили пальцем біля скроні  стверджуючи, що цього робити не можна. 
Гаразд, я розповім, що зробив.
Предмет, який я викладаю для першого курсу, студенти слухають практично без підготовки (адже ми не будемо брати до уваги уроків малювання в шостому класі). Справді, яке місце може мати історія мистецтва в цій системі освіти?
Рік тому я зрозумів, що безглуздо перекрикувати натовп людей, які випадково зайшли до університету, і заважають навчатися тим, хто тут за призначенням, що нікого нічого заставити не можна, що не треба здобувати фортеці (це сказав Сунь Цзи), і що треба допомагати тим кому це потрібно.
Але як знати хто є хто? Як відокремити одних від інших? Оскільки більшість вступає до університету виключно заради диплому і семестрова звітність для них головне, я припустив, що якщо ослабити тиск, який створює ця звітність, тоді можливо в аудиторії залишаться ті, хто тут задля знань.
Отже, я провів перший модуль (великий тест з мультичойсом, який зазвичай проводив в кінці семестру) в перші тижні занять. Хто готувався до ЗНО може здавати тести з будь чого лиш би був відомий обсяг матеріалу. Оскільки доступ до матеріалу в мене відкритий, то всі мали можливість підготуватись і скласти тест успішно.
Я очікував, що після того як у всіх стане достатньо балів, на лекції ходитимуть лише ті, кому справді цікавий предмет і що після підготовки до тесту вони суттєво підвищать свою компетентність з предмету.
Так, справді мені стало легше. Відвідуваність впала настільки, що порівняно з роками, коли в нас був перебір в цей рік на грані недобору я зміг оцінити наскільки в нас просторі аудиторії. Крім того увиразнилась присутність студентів з інших курсів, які приходили послухати лекції  з власної ініціативи. Хто викладав той знає наскільки допомагає така присутність.  Це справжня цінність для лектора і я хочу принагідно висловити тут їм свою вдячність. Я перестав втомлюватись як раніше. Міг говорити спокійніше і тихіше, адже в аудиторії стало більше порядку. В мне прибуло натхнення щоб суттєво перебудувати виклад матеріалу, щось подав стисліше, а багато доповнив нового. Менше людей здало індивідуальні письмові завдання (другий модуль) і я зміг краще оцінити їхні роботи. Отже, позитивів було справді багато, але….
Соціум це не куб з довжиною сторони L наповнений кількістю частинок N, які рухаються зі швидкістю V і якщо збільшити температуру до рівня T то вони всі однаково прискоряться. Люди різні і реакції в людей різні. Часто парадоксальні.
На лекціях залишились дехто із тих кому вони були не потрібні, і дехто із тих, кому вони були потрібні, вирішили не прийти. Конспекти вели одиниці, а багато хто переписував конспекти з іншої дисципліни (іспит з якої у них викликав панічний страх). Чи раннє проведення тесту підвищило компетентність? Можливо, але є такий анекдот, що найпоширеніша фраза серед відвідувачів Ермітажу: «Это же Это», ну тобто всі ніби бачили ту чи іншу картину, але що це за картина не пам’ятає ніхто. Після того як вони здали другий модуль стався остаточний надлом і від нокауту мене врятували канікули в зв’язку зі святами. Останню лекцію я закінчив словами Марка Аврелія, що кожну справу в своєму житті треба робити так наче вона остання і порадив здавати кожну сесію наче вона остання. Всі сміялись. Але я говори серйозно.
Ми справді не знаємо як складуться обставини і якщо ви стали студентом чи викладачем то будьте тим ким ви є вже тепер, зараз. Не відкладайте на потім. Використовуйте свою можливість, доки вона у вас є.