Самооборона та незалежні збройні формування активно використовували бойові щити (захоплені у військ режиму чи виготовлені під індивідуальне замовлення). Їхні прямокутного формату площини рідко залишались незайманими. На них наносили різноманітні написи, символи і навіть фігуративні зображення.
Зрештою ця народна практика зацікавила митців концептуалістів і на барикадах грушевського з"явились витвори сучасного мистецтва. Ось - як виглядає результат естетизації повсякденості простесту, який побувавши в огні революції тепер мігрує світовоими виставками.
Закомонований у формат тондо трафаретний портрет усміхненого диктатора януковича іронічно доповнений гібридним написом-монограмою НА Х.
Третій символ у цьому написі - це комбінація кириличної літери Х та значнка над кириличною літерою Й. Коли взяти до у ваги що літера Х також містить у собі графему літери У, то в цьому знаку легко можна відчитати загальновідоме нецензурне слово на означення фалосу.
По суті ці щити це послання. Послання януковичу і в прямому розумінні послання самого януковича в напрямку туди де його на той момент хотів бачити народ. Наочний вираз контркультурного дискурсу суспільної оціник режиму.
Щити "(януович) НА Х" були стоврені у майстерні київського художника Олега Тістола для творчості якого характерне використання кліше офіціної пропаганди. Ще 31 грудня він намалював ось цей "похоронний" портрет Януковича, в якому можна вбачати ремінісценцію іконних образів Мао Цзедуна авторства Енді Ворхола. Проте навідміну від асоціального та аполітичного попарту образ диктатора тут постає в рамках протестного мистецтва прямої дії.
Загалом було зроблено понад 20 щитів. Вони з"явились на Грушевського 28 січня. Їх використовували не стільки для захисту, як для "декорації" барикад і тролінгу захисників режиму. У віртуальному сенсі це нагадує давню магічну практику вивішуання зображень потвор на оборонних мурах для відлякування злих духів. Поборення зла, образом зла. "Мені ще казали - згадує Андрій Зелінський, - що підчас тренувань їх радо використовували для відпрацювання удару ногою - просто в фізіономію овочу"
Зрештою дивіться самі як все відбувалось (монтаж відео Юрія Єфанова).
А далі в лютому зявився схожий образ путіна. І на щитах які згоріли підчас штурму
і на смітниках. В прямому розумнні цього слова.
Андрій Зелінський розробив цілу систему брендового маркутвання смітників символами режиму. І цей "фірмовий стиль" знайшовсвоїх шанувальників не лише на вулицях українських міст, але і в середовищі галерей сучасного мистецтва.
Так це ж пісня футбольних фанатів про путіна і люстрація чиновників у смітникових баках? Скажите ви. Звичайно, але все це було вже опісля.
А спершу було мистецтво. Мистецтво Майдану.